SEKOLAH KAMI

Gray Shapes Illustration


ABOUT

Sekolah Kami, or “Our School”, is an informal study group of the trash-picking community situated on the outskirts of Jakarta. It is our belief that education refers not only to teaching these children about what is needed to change their lives, but also to inspire the realization that there can be more to life than the circumstances they have been born and raised into. We hope that this school can provide a space for curious and ambitious young minds to blossom and reveal their potential to have a childhood every child deserves.



Sekolah Kami adalah kelompok belajar informal untuk anak-anak dari komunitas pemulung yang berada di daerah pinggiran Jakarta. Kami percaya bahwa pendidikan tidak hanya berarti mengajarkan anak-anak tentang apa yang dibutuhkan untuk mengubah kehidupan mereka, tetapi juga menginspirasikan kesadaran bahwa kehidupan mereka bisa lebih dari keadaan mereka sekarang. Kami harap bahwa sekolah ini bisa menjadi tempat untuk mengembangkan rasa penasaran dan ambisi anak-anak muda, dan menampakkan potensinya untuk memiliki masa kecil yang pantas mereka dapatkan.

The School

Founded by Dr. Irina Amongpradja in 2001, Sekolah Kami provides free-of-charge education for grades one through six. We provide all learning materials and necessities for the children, including transportation and meals during school hours. The school is self-financed with partial sponsorship. The place we currently occupy was previously a garbage disposal area. Over time, we transformed this place into a learning and activity centre, which is now a beautiful complex of bamboo structures and green gardens filled with children’s laughter and enthusiasm.


Ditemukan oleh Dr. Irina Amongpradja in 2001, Sekolah Kami menyediakan pendidikan gratis dari kelas satu sampai sembilan. Kami menyediakan berbagai macam materi dan kebutuhan belajar, termasuk transportasi dan makan selama jam sekolah. Biaya sekolah kami disedikan secara pribadi dengan sponsor sebagian. Dulu, tempat yang kami tempati sekarang adalah tempat pembuangan sampah. Namun, seiringnya waktu, kami mengubah tempat ini menjadi pusat pembelajaran dan kegiatan yang dikelilingi pohon bamboo, taman hijau, dan tawa murid-murid kami.


Gray Shapes Illustration

The Students

Our students come from families who collect, sort, and resell recyclables. Most of these families come from the North coast of Java, and do not have legal documents, which prevents them from receiving any government benefits. Oftentimes, the children also have to collect trash to help provide for their families. It is our mission at Sekolah Kami to help foster the children's passion for learning, and provide them with the resources they need to thrive. There are currently 120 students for whom Sekolah Kami provides scholarships to public schools.


Murid-murid kami berasal dari keluarga-keluarga yang memungut, memilah, dan menjual kembali sampah. Sebagian besar berasal dari bagian utara pulau Jawa, dan tidak memiliki dokumen legal sehingga mereka tidak bisa mendapatkan manfaat dari pemerintah. Seringkali, sang anak pun juga harus memungut sampah untuk membantu keluarga mereka. Sekolah Kami memiliki misi untuk membangun kegairahan anak-anak ini untuk belajar, dan menyediakan sumber daya yang mereka butuhkan untuk berkembang. Saat ini, kami memiliki 120 murid yang telah diberikan beasiswa oleh Sekolah Kami untuk menghadiri sekolah umum.


Pink Shape Illustration

GET TO KNOW OUR STUDENTS

"Apa perasaan kalian tentang Sekolah Kami?"


"What do you feel about Sekolah Kami?"

"Seru, senang, banyak teman, dan

guru-gurunya juga baik!"



"Exciting, happy, many friends, and the teachers are also very nice!"

"Seru dan banyak teman. Yang paling seru di Sekolah Kami itu main Futsal!"



"Exciting and many friends. The most exciting part about Sekolah Kami is playing futsal!"

Green Leaf Illustration

PROGRAMS

Basic Academic Modules

"Modul Akademik Mendasar"

Students are taught basic knowledge such as reading, writing, arithmetic, Indonesian and English so they can get a certificate equivalent to a formal school. Once graduated, we encourage our students to continue their education in vocational schools. This is what will help them get opportunities for internships.


Murid-murid diajarkan ilmu dasar seperti membaca, menulis, berhitung, Bahasa Indonesia, dan bahasa Inggris supaya mereka bisa mendapatkan ijazah setara dengan sekolah formal. Setelah lulus sekolah, kami menganjurkan murid kami untuk melanjutkan pendidikan di sekolah kejuruan. Inilah yang akan membantu mereka mendapatkan kesempatan untuk magang.

Green Leaf Illustration

Skill Training

"Pelatihan Keterampilan"

Here, students are taught to make various recycled products that can be sold to help fund their education and living costs. Furthermore, we also teach music. Our Angklung Group has received offers to participate in various kinds of events.


Disini, murid diajarkan untuk membuat berbagai produk daur ulang yang bisa dijual untuk membantu biaya pendidikan dan hidup mereka. Kami juga mengajarkan keterampilan musik. Grup Angklung Sekolah Kami menerima tawaran untuk mengisi berbagai macam acara.

Social Skills Training

"Pelatihan Perilaku Sosial"

Through training, attitudes and behaviours can be formed, as our school system is designed to have an enjoyable learning experience for the students while prospering a sense of responsibility, respect, and courtesy.


Sikap dan perilaku dapat dibentuk melalui pelatihan. Di Sekolah Kami, sistem pendidikan didesain sedemikian mungkin agar murid bisa menikmati proses pembelajaran sembari ditanamkan rasa tanggung jawab, hormat, dan sopan santun.

Green Leaf Illustration

Transportation

"Kendaraan Antar Jemput Anak"

Students are picked up at a check point near their houses by a mini-bus and they're

dropped off at the same place after school. This mini-bus makes it easy for students to go to school because most of them don't have personal vehicles. It guarantees safety for students compared to walking to school every day.


Murid-murid disini dijemput di beberapa titik dekat rumah mereka oleh mini-bus dan diantar pulang oleh kendaraan yang sama. Mini-bus ini memudahkan murid-murid untuk pergi ke sekolah karena kebanyakan dari mereka tidak memiliki kendaraan pribadi. Transportasi ini menjamin keselamatan bagi murid-murid dibandingkan jalan kaki ke sekolah setiap hari.


GET INVOLVED

We appreciate any form of assistance whether it be both inside or outside the school environment. You can:

  • Visit the school and share experiences about your profession, career, and skills to inspire students
  • Teach the students your speciality (English, Bahasa Indonesia, Mathematics etc.)
  • Sponsor students for internships in your business / company
  • Buy a student made product
  • Invite our Angklung school group to play during events

Kami sangat menhargai segala bentuk bantuan baik itu di dalam ataupun diluar lingkungan sekolah. Anda bisa:

  • Mengunjungi sekolah dan berbagi pengalaman tentang profesi, karier, dan keterampilan untuk menginspirasi murid-murid
  • Mengajarkan murid-murid keterampilan anda (Bahasa Inggris, Bahasa Indonesia, Matematika dll.)
  • Memberi murid-murid kesempatan untuk magang di perusahaan anda
  • Membeli produk yang dibuat oleh para murid
  • Mengundang tim angklung sekolah untuk tampil di acara-acara

Action

Blue Leaf Illustration
Blue Leaf Illustration

Donations

We also very much appreciate donations that will be used to:


  • Provide lunches for teachers and students
  • Pay teacher's salaries
  • Provide school resources (stationary, utilities, transportation etc.)
  • Finance further education to vocational schools
  • Finance extracurricular activities, study tours etc.


Kami juga menghargai bantuan donasi yang akan digunakan untuk:


  • Menyediakan makan siang untuk guru dan siswa
  • Membayar gaji para guru
  • Menyediakan perlatan sekolah (alat tulis, air, listrik, transportasi dll.)
  • Membiayai sekolah kejuruan pendidikan lebih lanjut
  • Membiayai kegiatan ekstrakurikuler, tur belajar, dll.


CONTACT US

CONTACT

Phone Number

+62 (0)85 881 291816 (Ibu Tatiana)

Email Address

Address

Jl. Bintara Jaya IV - Gg. Masjid RT.03 RW.09

Bintara Jaya, Bekasi Barat. Jawa Barat INDONESIA